woensdag 23 oktober 2013

Budgetteren met de zelfscan

Ik ben een enthousiast bezoeker van de plaatselijke Albert Heijn. Ondanks dat ik echt wel eens een welbekende blauwe-gele Duitse concurrent bezoek, kom ik uiteindelijk altijd weer uit bij de AH. Wat prijzen betreft merk ik namelijk dat ik zeker niet meer kwijt ben bij deze, over het algemeen 'prijzig' bekend staande, supermarkt. Ik koop zoveel mogelijk producten van het AH Basismerk en vind ik de aanbiedingen over het algemeen erg goed.

Sinds kort is bij onze AH de zelfscan ingevoerd. Naast dat het gebruiken hiervan veel tijd bespaart, is het voor mij een ideaal middel gebleken om (nog) beter op onze boodschappenbudget te letten. De zelfscan geeft namelijk na ieder ingescand product keurig aan voor hoeveel euro's je al in je tassen hebt zitten (ideaal, gelijk je tassen inruimen!).

Het leverde mij een aantal nieuwe inzichten op: na het groente- en fruitpad zit ik meestal al bijna op een derde van het streefbedrag dat tussen de € 50,- en € 60,- ligt. Verder werkt het psychologisch bij mij enorm dat ik totaalbedrag aan boodschappen wat op dat moment in m'n karretje ligt, weet. Tegen de tijd dat het totaalbedrag rond de € 50,- ligt, kan ik me op eens erg goed inhouden. Het wordt opeens erg makkelijk om bepaalde producten die ik normaal nog even in m'n karretje zou gooien, toch te laten liggen. Was het voorheen een verrassing of ik € 50,-, € 60,- of  € 70,- zou mogen afrekenen, het lukt me nu iedere keer om onder de € 60,- te blijven, terwijl ik niet het gevoel heb dat ik nu dingen mis.

Over budgetteren gesproken: met de zelfscan kun je actief budgetteren tijdens het winkelen zelf!

Hebben jullie ervaring met de zelfscan? Hoe bevalt 'hij'?


6 opmerkingen:

  1. Ik ga je volgen!
    In onze vorige woonplaats deed ik het wel met de zelfscan en idd je ziet meteen wat je kwijt bent. Nu heb ik er geen in de buurt en ik mis het eerlijk gezegd niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Realmam: wij hadden in onze vorige woonplaats ook de zelfscan en hebben er in onze huidige woonplaats twee jaar op moeten wachten. 'Missen' is een groot woord; het meer zo dat ik een nieuwe 'functie' heb ontdekt van de zelfscan in combinatie met minder uitgeven aan boodschappen en budgetteren. Leuk dat je me volgt! Ik volg jou ook :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil je volgen, maar zie geen volgers-knop...
    Ik gebruik de zelfscan bewust niet. De laatste weken betaal ik alles weer contant. Ik merk dat ik dan bewuster met m'n geld omga. Het nadeel van de zelfscan vind ik dat de bonuskorting er niet gelijk afgaat en dat je dan uiteindelijk een heel ander bedrag betaald dan op je scanner staat..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ gezinsleven: bedankt voor je vraag/tip! Ik heb inmiddels de knop toegevoegd zodat je mij kunt volgen. Het is inderdaad per persoon verschillend hoe je bewust met je geld om kunt gaan. Ik ben altijd al van 'het digitale' geweest en heb eigenlijk nooit contant geld. Met de handige ING app op de iPad en iPhone kijk ik zo ongeveer drie keer per dag wat er op m'n rekening staat :-).
    Klopt, de bonus wordt wel aangegeven op de scanner maar niet verwerkt. Het voordeel is wel dat het dan alleen nog maar minder kan worden ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier doet vriend op moment de meeste boodschappen, gelijk als hij uit zijn werk komt. Eigenlijk wil ik ook weer meer mee boodschappen doen, al is vriend gelukkig een stuk bewuster dan een paar jaar geleden.

    Zelf vind ik de scan ook een fijn ding, en ik merk dat het bij ons eigenlijk juist de sport is om ook zonder de bonuskorting onder het budget te blijven. Helaas heeft de AH bij ons het niet, ook niet nu ze net verhuisd zijn naar een veel groter pand, en wij het eigenlijk wel verwacht hadden.

    BeantwoordenVerwijderen