zondag 10 november 2013

Pizzadag!

Vandaag een wat huishoudelijker blogje :-). We eten pizza's vandaag! Die maken we sinds twee jaar helemaal zelf. De vette diepvriespizza's van de supermarkt komen er hier niet meer in!
Sinds ik bewust let op E-nummers en probeer minder puur witmeel toe te passen, is het recept weer een beetje aangepast.

Pizzadeeg
Ik maak een soepel deeg met 150 gram bloem, 150 gram volkorenbloem, 2 el olijfolie, half zakje gist, halve el zout, 150 ml lauw water. Flink kneden en vervolgens ongeveer een uur laten rusten zodat het kan rijzen.
Na het rijzen, rol je met behulp van een deegrol het deeg uit. Ik gebruik altijd een bakplaat, waar ik bakpapier op leg. Ik rol het deeg zo uit, dat het precies op het stuk bakpapier past.

Tomatensaus
Ik maak altijd saus voor twee keer tegelijk. De andere helft vries ik in, dat scheelt tijd de volgende keer. De volgende ingrediënten doe ik in een ovenschaal: 2 blikjes gepelde tomaten (Heinz, E-nummer-vrij), een gesnipperde ui, een teentje knoflook (of wat knoflookpoeder), peper en zout. Je kunt ook nog andere kruiden toevoegen als basilicum, peterselie etc. Dit zet ik een half uur in de oven op 200 graden. Vervolgens pureer ik de saus en laat ik hem in een pannetje inkoken zodat hij wat dikker wordt. Hij moet zeker niet dun zijn omdat het vocht dan in de pizza trekt. Voor spaghetti/macaroni hoeft de saus niet zo dik te zijn.

Pizza
Smeer de randen van de pizza in met een beetje olijfolie. Smeer de tomatensaus op het uitgerolde deeg. Beleg vervolgens de pizza. Dit kan zo uitgebreid als je zelf wilt. Alleen kaas erover heen is al heerlijk, maar uiteraard maken groenten de pizza nog gezonder. Ik gebruik vaak champignons, paprika en wat ham. Bak de pizza op 270 graden, zo'n 10 minuten lang.

En verder...
- je kunt met dit deeg ook twee kleinere ronde pizza's maken
- deze ronde pizza's kun je na het afbakken invriezen in wat plastic folie
- voor een variant zonder witmeel kun je speltmeel gebruiken
- Oregano is een kruid dat heel geschikt is om pizza's mee te kruiden
- pizzadeeg kun je voordat je het laat rijzen invriezen
- de saus hoeft niet in de oven maar kan ook in een pannetje gemaakt worden; qua smaak heb ik voorkeur voor de oven

Eet smakelijk!


6 opmerkingen:

  1. Klinkt als een heerlijk recept! Ik maak ze ook veel liever zelf, dan zit er toch meer smaak aan. Ik gebruik ook wel eens een recept met amandelmeel voor de bodem, maar dat is niet altijd even succesvol. Dat geeft de bodem weer meer smaak, terwijl ik juist die combinatie van een pizza van de pizzeria erg lekker vind; de vulling proef je het meest, maar de bodem geeft net even dat beetje tegenwicht. Niet heel uitgesproken in smaak, maar het voegt toch wat toe. Maar vergeleken met die uit de supermarkt zijn ze 100x beter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, wat een leuke tip! Ik wist niet dat je de bodem ook met amandelmeel kon maken... Dan is 'ie natuurlijk helemaal glutenvrij. Maar bakken met amandelmeel levert inderdaad vaak ander resultaat op dan met (tarwe)bloem. Bloem blijkt toch eigenschappen te hebben die je niet één op één kunt vervangen door iets anders. Daarom gebruik ik dus voor de helft tarwebloem, voelt toch iets gezonder :-). En inderdaad, hoe je ze ook maakt, ze zijn in ieder geval altijd beter dan die uit de supermarkt!

      Verwijderen
  2. Goedemorgen! Ik wil je graag laten weten dat ik je een award heb doorgegeven. Je vind hem op mijn blog, en het zou leuk zijn als je hem over wilde nemen op die van jou. http://mindmaggie.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Wij bieden leningen met 3%, bieden wij schuld consolidatie leningen, business lening, persoonlijke lening, autoleningen, hotel leningen, student lening, persoonlijke lening Home herfinancieren leningen, voor meer informatie Email: (trustenquiry05@gmail.com)
    ----------------------------------------------------------------------------

    We offer loans with 3%,we offer Debt consolidation loans, business loan, Private loan,car loans, hotel loans, student loan, personal loan Home Refinancing Loans,For more details Email: ( trustenquiry05@gmail.com )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kapitaalleningen en hypotheekgroepen bieden bedrijfsfinanciering, leningen die passen bij uw bedrijfsplan. krijg snelle en gemakkelijke toegang tot de
    financiering die u nu nodig hebt, krijgt de financiering die u nodig hebt om uw bedrijf te helpen snel te groeien. Nu solliciteren, Home finance, Business finance, personal finance, company finance, student finance. snelle goedkeuring, e-mail: capitallendinghelpdesk@gmail.com
    Blog: https://capitallendingfince.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen