dinsdag 12 november 2013

Slim is 'ie: onze slimme meter!

Hier schreef ik het al: wij zijn weer terug bij onze oude leverancier, uiteraard met een fikse welkomstbonus. Zoals ik al schreef is één van de redenen om (weer) voor deze energieleverancier te kiezen is dat deze kosteloos onze slimme meter inleest. Die gegevens kunnen wij vervolgens online inzien. Verder kunnen we daar bijvoorbeeld ook ons termijnbedrag wijzigen.

Ik lees op verschillende blogs van mensen die iedere maandag de meterstand noteren. Voor mij werkt dat niet... Ik heb er misschien niet genoeg discipline voor of misschien vind ik het toch niet zo belangrijk. Hoewel, juist omdat we het jaar hiervoor de luxe kenden om de standen online in te zien, vond ik het omslachtig om ze te gaan noteren toen we waren overgestapt. Maar toch, meten = weten dus stiekem ben ik heel blij om 'de getalletjes' weer online in te zien.

Hoe ziet dat er dan uit? Kijk maar mee! Onderstaande plaatjes laten ons gasverbruik zien van de afgelopen dagen. Ik zie dat er een afronding in zit op hele m3. Verder is de rode lijn het streefverbruik dat ik heb ingesteld. Leuk is dat je ook kunt kiezen om het verbruik in euro's te laten zien. Dan ben je je nog meer bewust van wat het nu eigenlijk allemaal kost.

De 'grijze' balken zijn dagen waarvan het verbruik nog niet is ingelezen.
De rode lijn is streefverbruik maar houdt ook rekening met de buitentemperatuur.








 We verbruikten dus op vrijdag 8 november (dochterlief en ik vrij) 3 m3 en op zaterdag (allemaal vrij en thuis) iets meer dan 4 m3. Duidelijk lager dan het streefverbruik. Ons goed geisoleerde nieuwbouwhuis zal daar een grote rol in spelen evenals de vloerverwarming die 's morgens maar heel even nodig heeft zodat de kamer de hele dag warm is. Maar... we koken op inductie en gebruiken dus geen gas om te koken. Dat is wel weer terug te zien in ons elektriciteitsverbruik waar ik minder blij van word.

Ook hier is de rode lijn het streefverbruik en de rode balkje nog niet ingelezen.
Stroomverbruik heeft geen/weinig relatie met de temperatuur buiten dus vandaar een rechte lijn. 

























Zoals ik ook een jaar hiervoor al terug zag op de overzichten: ons stroomverbruik is soms net binnen het
streefverbruik maar ook zeer regelmatig erover heen. Onze inductiekookplaat zal hier een rol in spelen maar verder hebben we in onze nieuwbouwwoning eigenlijk allemaal splinternieuwe, zuinige apparatuur. Het wordt dus zoeken hoe we ons stroomverbruik kunnen verminderen. Ik bak regelmatig wat in de oven maar dat drukt juist weer andere zaken. Hebben jullie nog tips? Is een verbruik van zo'n 9/10 kWh een beetje 'gewoon' voor twee volwassenen en een kind?

Hier nog de kostenplaatjes van gas en stroom. Als ik het afrond zaten we de afgelopen dagen aan zo'n € 4,- tot € 5,- per dag aan gas- en stroomverbruik (ik weet niet of dit tarieven zijn zonder/met energiebelasting en andere bijkomende kosten?)





9 opmerkingen:

  1. Misschien heb ik het jou ook al gezegd. Ik verkondig het aan iedereen die inductie heeft. (Heb ik zelf ook)
    De inductieplaat heeft een sluipverbruik van 73 watt per uur!!!!!!! Dus in de meterkast uitzetten (riedel omhoog) en alleen aanzetten met koken en zodra de ventilator na het koken uit gaat, direct weer uitzetten in de meterkast.
    Scheelt enorm veel verbruik per dag/maand/jaar. En dit is echt waar. Mijn man werkt als engineer en ze hebben dat daar gemeten, en ook hier thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg bedankt voor je tip! Ik struin heel wat blogs af op consumindergebied maar deze tip was ik nog nergens tegengekomen. Wat gek zeg, dat sluipverbruik! Gelukkig staat 'ie op een aparte groep dus afsluiten in de meterkast is zo gedaan. Nogmaals bedankt! Ik ga eens even googlen hoe af wat en ik zal het eens tegen m'n man zeggen (ook engineer, maar dan gericht op hoogspanning etc.).

      Verwijderen
    2. Fijn dat ik je ermee kan helpen. Probeer het maar eens een dag uit. Wel een vergelijkbare dag. Ik weet heel zeker dat je verbruik naar beneden gaat. Laat je wat weten?

      Verwijderen
    3. Je bent trouwens nog steeds niet te volgen. Er staat wel als titel volg mij, maar kan hem niet aanklikken.

      Verwijderen
    4. Ik heb de groep net uitgezet! Bizar, twee groepen voor één inductiekookplaat ;-). Morgen werk ik dus dan geen vergelijkbare dag maar vrijdag ben ik weer vrij. Ik zou dan vandaag en vrijdag kunnen vergelijken. Ik hou je op de hoogte!
      Wat gek dat het niet lukt mij mij te volgen? Zie je wel de knop: Neem deel aan deze site? Daar kan ik zelf nl. wel op klikken en ik zie al wat volgers staan...

      Verwijderen
  2. Mag ik eens vragen bij welke energieleverancier jij zit, ik wil overstappen maar ben een beetje huiverig. Alsvast dank voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sil, dat is geen geheim hoor ;-). Wij zitten nu bij Eneco en zaten hiervoor bij Nuon (daarvoor dus weer bij Eneco, basisleverancier hiervan Rotterdam en omgeving). Ik heb een vergelijking laten maken op www.gaslicht.com en aan de hand daarvan een keuze gemaakt. Ik heb wel heel bewust niet voor de goedkoopste gekozen maar voor de goedkoopste leverancier met 'een bekende naam'. Dus geen vage energiemaatschappijen maar namen als Nuon, Essent, Eon, Eneco etc. Overstappen via gaslicht.com kost echt een paar keer klikken en het is hier altijd goed gegaan.

      Verwijderen
    2. Oke dan ga ik het maar eens proberen. Het lijkt te lonen. Inderdaad een beetje de grote namen in de gaten houden. Zal me er vanavond eens mee bezig houden. Dank je wel

      Verwijderen
  3. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen