vrijdag 15 november 2013

Wat gaat er uit?

Ik vind het altijd erg leuk en interessant om op anders blogs te lezen wat de uitgaven per maand precies zijn. Dan kan ik natuurlijk zelf niet achterblijven ;-). Hieronder volgt een overzicht van wat er hier per maand uitgaat. Ik sta uiteraard open voor jullie tips en suggesties!

Hypotheek (bruto) = € 1.780,- (netto: € 1340,-)
Aflossing auto =  € 380,-
Wegenbelasting = € 60,-
Gas/water/licht = € 154,-
Gemeentelijke heffingen = € 120,-
Zorgverzekering = € 208,-
Auto- en woonhuisverzekering = € 90,-
Internet & (mobiele) telefoon = € 50,-
Contributies en abonnementen = € 45,-
Giften = € 80,-
Studie (inschatting) = € 150,-
Totaal = € 3.137,-

Het overige geld wordt als volgt verdeeld
Spaarrekening = € 300,-
Boodschappen = € 300,-
Benzine = € 200,-
Overig = € 150,-
Totaal = € 950,-

Zie ook dit bericht dat eerder schreef over 'overige uitgaven'.

Opmerkingen:
- Ruim de helft van onze vaste lasten bestaat dus uit de (bruto) hypotheek
- Gemeentelijke heffingen zijn hier niet variabel (vaste kosten voor afvalverwerking) en worden één keer per maand automatisch afgeschreven.
- Auto van twee jaar oud dus een all-risk (= duurdere) verzekering
- We bellen via internet. Bij die post zijn ook de kosten van de mobiele telefoon meegerekend.
- Wij sponsoren twee kindjes in India, wat ons € 50,- per maand kost. Verder zijn we lid van een kerkelijke gemeente en geven daar ook geld aan.
- Mijn man studeert aan een universiteit. Collegegeld is € 2.000 per jaar maar gelukkig heeft hij (dankzij onze hoge hypotheeklasten!) recht op vijf maanden studiefinanciering per jaar
- Onder overige uitgaven versta ik uitgaven voor kleding, cadeaus etc.

13 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn jaarbegroting klaar en gemiddeld zijn onze maandelijkse lasten, inclusief alles, 2465 in 2014.
    (bruto hypotheek, boodschappen, leefgeld en alles vaste en variabele lasten)
    Niet meegeteld is seizoenskaarten voetbalclub, theater, kleding en zakgeld, schooluitgaven, huizenpot en diversen pot.. Hiervoor heb ik een spaarrekening waar ik een kleine 6000 euro op zet en waarvan ik dan alles haal.
    Daarnaast doen wij een maandelijkse extra aflossing van 500 en lossen wij komend jaar als het goed is nog eens 5200 extra af.

    Op de een of andere manier kan ik je volgers niet zien. Weet niet hoe het kan en ik kan mij ook niet aanmelden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, dat betekent dat wij wel behoorlijk wat meer lasten hebben dan jullie ;-). Boodschappengeld zit hier nl. nog niet bij, evenals geld voor kleding, cadeaus etc. Is die 6000 compleet bedoeld voor die extra uitgaven of zit daar ook een stuk buffer bij? Heerlijk dat jullie 500 per maand kunnen aflossen! Wij gaan eerst de lening van de auto aflossen en hopen daarna ook 500 euro per maand af te kunnen gaan lossen.

      Lukt het nu wel om me te volgen/je aan te melden? Ik heb wat veranderd...

      Verwijderen
  2. Wow, jullie hebben een behoorlijk hoge hypotheek. Bij ons vormen de echt vaste lasten (incl verzekeringen, hypotheek, giften) ongeveer de helft van de uitgaven. Abonnementen en gemeentebelastingen betalen we dan weer uit een bepaald potje waar we maandelijks geld voor reserveren, omdat dat niet maandelijks terug komt.
    Je hebt trouwens nog wel de boodschappen vergeten, of kijk ik verkeerd? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Ja, dat is schrikken, hè, het hypotheekbedrag ;-). Netto komen we uit op iets meer dan 1300 euro. Je snapt dat de noodzaak om af te lossen groot is! Hoewel we het zeker wel op kunnen brengen, voelt de hypotheek steeds meer als een soort strop... En dan te bedenken dat een heel groot gedeelte ook nog eens rente is :-(. De boodschappen staan hier inderdaad nog niet bij. Ik zal m'n bericht even aanpassen voor de duidelijkheid.

      Verwijderen
  3. Wow, het ligt er natuurlijk wel aan wat er maandelijks binnenkomt maar ik vind het hypotheekbedrag erg hoog. Ik ben begin dat jaar begonnen met extra aflossen. We begonnen met 181.000 euro en lasten 603 euro bruto. Eind van dit jaar hoop ik op 164.000 te staan met een bedrag van 546 bruto. Ik wil er volgend jaar ook gewoon mee doorgaan. Jammerr dat ik me er nooit eerder verdiept heb dan waren we al een heel eind op weg geweest. Het is geen wereld bedrag wat we betalen maar hoe lager hoe beter. Er kan zo snel een kinkje in de kabel komen en het lijkt me erg dat als je een fijn huis dit toch een molensteen kan worden. Goed dat jullie er zo snel mee beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sil! Wat er hier zo ongeveer binnenkomt kun je wel zo'n beetje berekenen als je alle uitgaven optelt ;-). We houden nu net 300 euro over dus dat is ook niet veel. De studie waar m'n man mee begonnen is nadat we hier al woonden, hakt er best in. Hij is 10% minder gaan werken en dus ook verdienen en tel de andere kosten daarbij op. Dat scheelt ons zo 400 euro per maand x 5 jaar. We hopen daar nog wel iets van terug te zien bijv. in loonstijging straks... Misschien had je deze pagina al gezien: http://rustinhuisenindeportemonnee.blogspot.nl/p/hypotheek.html. Wij hebben een hypotheek van ruim 300.000 euro én volledig spaar. Vandaar ook de hoge kosten. We kunnen het prima opdragen maar zoals al zei: we willen snel gaan aflossen. Jullie zijn al een lekker end op weg, zeg! Het is bij jullie ook weer beter te overzien dan bij ons ;-). Ik wil eerst maar eens een '2' in onze schuld zien...

      Verwijderen
    2. Je schikt je naar de omstandigheden zoals ze zijn en dan is het roeien met de riemen die er zijn. Ik vind het goed dat ook als je de lasten goed kunt dragen je er toch over nadenkt en als het mogelijk is gaat aflossen. Onze hypotheek loopt al een aantal jaren maar als je het goed hebt denk je er verder niet over na. Mijn man is eind vorig jaar ontslagen en dan ga je de zaken toch anders bekijken. Daarom hebben we ook de keuze gemaakt om extra af te lossen. Ik moet zeggen, het werkt verslavend. Elke maand een stukje naar beneden geeft een fijn gevoel en het balletje gaat dan ook steeds harder rollen. Als ik er nu over nadenk hoeveel geld we altijd over de balk hebben gegooid (ook van genoten uiteraard) maar als ik het over mocht doen zou ik nu wel andere keuzes maken. Verstand komt met de jaren zeggen ze!!

      Verwijderen
    3. Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat je anders tegen zaken aan gaat kijken als je man ontslagen wordt. Wij zijn absoluut niet gewend om 'geld over de balk te smijten', we hebben eigenlijk altijd wel zuinig geleefd, maar daarom leeft juist extra het besef dat, mocht één van ons toch ontslagen worden, we dan wel gelijk een groot probleem hebben. Er vált dan weinig meer te bezuinigen en we hebben we een joekel van een hypotheek lopen. Snel aflossen dus :-).

      Verwijderen
  4. Onze vaste lasten zitten trouwens zo rond de 1100 euro per maand en dat vind ik al een best bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik volg pas sinds kort je blog. leuk! wij hebben een huurhuis van 706 euro per maand.. jammer dat we voor zo'n bedrag niet zo makkelijk een hypotheek kunnen krijgen voor een vegelijkbaar huis...(3 slaapkamers en ruime zolder, tussenwoning met tuin... ) anders zouden we ook graag gaan kopen, maar met 2 jonge kids en ik werk als gastouder wil ik niet op ruimte inleveren... :p

    onze vaste lasten + variabele lasten zitten op zo'n 2000 p/m, maar gemeentelijke heffingen enz betalen we 1x per jaar van de spaarrekening.
    wij hebben ook een variabel inkomen. vriend zelfs om de 4 weken ipv 1x per maand. om die reden gaat alle inkomen eerst naar de spaarrekening en dan een vast bedrag per maand terug. alles wat er boven dat vaste bedrag binnenkomt blijft dus op de spaar.. ;) werkt erg goed voor ons.
    ik maak dus ook geen begroting per jaar omdat ik geen idee heb wat er binnen gaat komen aan inkomen volgend jaar. vriend heeft wel een minimum wat er binnen gaat komen, maar door overuren en mijn inkomen komt er altijd meer binnen. heb geen bedrag waar ik op kan bouwen zegmaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke blog! Ben sinds kort veel consuminderblogs aan het lezen. Goeie tips! gr susan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het ook leuk om dit soort blogs te lezen. Als ik lees dat mensen elkaar motiveren en inspireren, ...Super!
    Ik zelf ben jaren geleden al begonnen met aflossen. Toen was het helemaal niet HOT. Gelukkig begint dat te veranderen. Zelf denk dat geld een van de grootste veroorzakers van stress is, waarschijnlijk den ik dat omdat ik heb een hele drukke, hectische, verantwoordelijke en tijdverslindende baan heb en ik ervaar uiteindelijk nagenoeg nooit stress. Als ik thuiskom kan ik ontspannen en heb ik een onbezorgd gevoel! En ik denk dat dat voor ieder mens goed is. Ik heb Kate Moss heeft wel eens gezegd: "niets smaakt zo lekker als slank zijn voelt" en ik denk altijd: "Geen spullen zijn zo waardevol als lage vaste lasten zijn".
    Ik heb alleen nog een spaarhypotheek waarop een bedrag van 21000 euro open staat. Begin 2017 verloopt de rentevaste periode en wordt ook deze schuld direct ingelost (bedrag staat al op een spaarrekening, ... erg prettig dus!).
    Het resultaat van een goede administratie en het aflossen is dat ik aan alle vaste lasten gemiddeld per maand 658 euro kwijt ben. Onder vaste lasten versta ik jaarlijks terugkerende lasten zoals hypotheek, spaarverz., ziektekn,verz., WA verz., alle woonhuisverz. All Risk auto verz., doorlopende reisverz., Rechtsbijstandverz. Eneco, Oasen, gem.bel, , mobiel, onderhoud CV-ketel, internet, anwb, wegenbel. pas abn, biblioteek en lenzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen