maandag 3 maart 2014

WOZ-waarde

Ik zie de laatste tijd zoveel berichten voorbij komen over de WOZ waarde... Leuk en handig om dat zelf ook eens op een rij te zetten. 'Vroeger' lette ik daar eigenlijk nooit zo op... De WOZ waarde steeg toen ieder jaar een beetje en daarmee de lasten ook. Nu de huizenprijzen over het algemeen (sterk) dalen is het natuurlijk wél interessant om in de gaten te houden of de WOZ waarde mee daalt.

Wij wonen in een nieuwbouwwoning die we in januari 2011 betrokken hebben. We kochten de woning destijds kaal voor € 270.000,- maar lieten wel direct een aanbouw doen van zo'n € 15.000,-.
De WOZ waardes tot nu toe...

Aanslag 2012: € 263.000,-
Aanslag 2013: € 274.000,-
Aanslag 2014: € 258.000,-

De aanslag in 2012 was eigenlijk gewoon heel laag... Dat zou kunnen liggen aan het feit dat we een nieuwbouwwoning betrokken hebben en de WOZ waardes in het begin daarom was lastiger in te schatten zijn. Zo bewonen wij de woning naast de hoekwoning. Onze woning én de hoekwoning delen zo'n meter extra aanbouw voor de woning die doorloopt tot in een punt tot de zolder. Dit levert behoorlijk wat extra ruimte op t.o.v. de andere tussenwoningen maar is in eerste instantie niet meegenomen in de WOZ waarde. De aanslag van 2013 is wat dat betreft redelijker. Qua gemeentelijke belastingen ben ik natuurlijk dolblij met de aanslag van 2014 alleen is het gat tussen onze hypotheek en de WOZ waarde nu wel bedroevend groot: zo'n € 55.000,-... Hoog tijd om extra af te gaan lossen!

Zoals ik al vaker terug zag komen, zijn de gemeentelijke heffingen hier ook gestegen. Daarmee compenseert men heel slim de daling in inkomsten door de lagere WOZ waardes. Daardoor komt het dat we qua woonlasten aan gemeentelijke heffingen en waterschapsbelastingen tot nu toe ieder jaar ongeveer op hetzelfde bedrag uitkomen. Wij laten beide belastingen in 10 termijnen van € 100,- afschrijven. Dat bevalt prima! Ik plan deze bedragen gewoon in (twee maanden lang heb ik dan € 100,- over maar dat gaat weer naar de spaarrekening) dus zo hikken we niet tegen een groot bedrag aan.

Ik heb al even op internet lopen zoeken wat nu eigenlijk de verhouding is tussen de WOZ waarde en de marktwaarde van de woning. Is er iemand hier daar kijk op heeft? Het gat tussen onze hypotheek en de WOZ waarde is zó groot dat ik liefst eens een taxatierapport op zou willen laten maken om de verkoopwaarde van ons huis te laten bepalen. Maar omdat we helemaal geen verkoopplannen hebben, vind ik dat ook weer een beetje zonde van het geld...

1 opmerking:

  1. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen