zondag 3 augustus 2014

Wat 'kosten' kinderen?

Een dubbelzinnige titel uiteraard... Laat ik beginnen met te zeggen dat wij kinderen allereerst zien als een wonder en we ontzettend blij zijn dat we er, na heel wat jaartjes, één bij krijgen. Maar toch is het uiteraard verstandig om de financiële consequenties in te calculeren. Vandaar dat ik er deze week eens even voor ben gaan zitten om de komst van ons tweede kindje in te passen in onze (huishoudelijke) begroting.

Van de site van het Nibud citeer ik het volgende: Het CBS heeft berekend dat één kind gemiddeld 17% van het besteedbaar (gezins)inkomen kost. Twee kinderen kosten gemiddeld 26% van het inkomen, drie kinderen 33% en vier kinderen 40%. Voor de bepaling van het besteedbaar (gezins)inkomen, neemt u alle inkomstenbronnen mee, dus ook vakantiegeld,kinderbijslag en dergelijke. Dat zou in ons geval betekenen dat wij 9 % van ons besteedbaar inkomen extra kwijt zijn met de komst van ons tweede kindje.

Waar gaan die kosten in zitten?
  • Vooraf moet er, ook bij een tweede (al is het minder) het één en ander aangeschaft worden zoals kleding en moet er een babykamer ingericht worden. Nu moet ik er gelijk eerlijk bij zeggen dat ik best veel noten op m'n zang heb als het gaat om inrichting. Ik heb best veel geld uitgegeven aan mooi behang en leuke decoratie van de babykamer... Op één of andere manier zorgen de zwangerschapshormonen bij mij ervoor dat ik makkelijker geld uitgeef! Maar de kosten aan een babyuitzet zijn (meestal) wel eenmalige kosten.
  • Kosten die blijven: voeding (borstvoeding geven in het begin scheelt uiteraard maar dat moet maar net lukken), kleding, gebruiksvoorwerpen die je eigenlijk wel moet aanschaffen zoals: autostoeltjes, fietsen en nog meer van dit soort zaken. Luiers de eerste drie jaar zijn ook een grote kostenpost!
  • Er zijn ook minder duidelijke kostenposten die wel degelijk te maken hebben met de komst van kinderen. Zo moeten wij, als we op vakantie gaan, een 4-persoons-huisje huren en zul je geneigd zijn om een grotere auto te gaan rijden als je kinderen hebt.
  • Met het oog op de toekomst willen wij gelijk vanaf de geboorte gaan sparen voor een eventuele studie. We sparen zelf € 25,- per maand en mijn ouders leggen jaarlijks € 500,- in. Dat levert rond de tijd dat ze 18 jaar zijn, zo'n € 16.000,- op (uitgaande van een rente van slechts 1,2 %, het eindbedrag kan dus nog hoger uitvallen!).

Wat staat er tegenover?
  • We ontvangen voor een tweede kind aan kinderbijslag zo'n € 90,- per maand
  • In mijn geval zorgde de komst van ons eerste kind ervoor dat ik recht kreeg op de inkomensafhankelijke combinatiekorting die mij zo'n € 100,- per maand opleverde. De komst van een tweede kindje verandert alleen niets aan de hoogte van dit bedrag.

Al met al heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd in ons overzicht met vaste lasten. Zie ook het tabblad 'Budgetteren'. Ik ben benieuwd of ik nog dingen over het hoofd heb gezien dus vul gerust aan!
  • Ons boodschappenbudget gaat omhoog van € 300,- naar € 350,-. Dit is zeker nodig in het geval dat we flesvoeding moeten gaan geven (kost zo'n € 10,- per week) en daarnaast merkte ik dat onze oudste (nu bijna 5 jaar) ook echt meer gaat eten dus een verhoging was sowieso nodig.
  • Ons budget voor overige uitgaven verhoog ik van € 200,- naar € 250,-. Dit in verband met de extra uitgaven aan luiers en kleding voor onze tweede. Het is zelfs nog maar de vraag of ik het hiervan ga redden...
Verder zijn er natuurlijk heel veel manieren waarop je kosten voor kinderen zelf binnen de perken kunt houden. Daar ga ik op internet nog maar eens naar op zoek en misschien kunnen jullie me ook aan tips helpen? Het levert vast inspiratie op voor een volgend bericht :-)!


Bron: www.mamaplaats.nl



15 opmerkingen:

  1. Met vijf beginnen ook de sportkosten te komen bv zwemles.
    Nibud neemt echt alles mee van een extra handdoek tot slijtage van het meubilair. Als je echt eale kinderkosten op telt wat bijna nooit iemand doet (ja, maar dat doe ik anders ook, en de huur moet ik toch betalen (zonder kinderen kun je kleiner wonen vergeten ze voor het gemak even) Zitten er een berg verborgen kosten aan kinderen die ouders met veel liefde voor ze betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die verborgen kosten geloof ik graag ;-). 9% van ons besteedbaar inkomen is in ons geval dan ook wel ruim € 400,-, al lijkt me dat wel aan de ruime kant.

      Verwijderen
  2. Kan het zijn dat je een reken- of tikfoutje gemaakt hebt ? Jullie leggen voor de studies van één kindje zelf 25€ per maand opzij maakt dus per jaar 300 €. Jullie ouders geven jaarlijks 500 €. Jaarlijks wordt er dus 800 euro gespaard met het oog op latere studies. 800 x 12 = 9600 euro.... (ipv de 1600 € die jij vermeldt)

    Onze kinderen zijn allebei al een tijdje afgestudeerd : de ene 5 jaar unief, de andere 6 jaar unief. Gemiddeld kostte een studiejaar ons ongeveer 2000 euro aan inschrijvingsgeld, cursussen, boeken. Ze zaten niet op kot en aangezien we ongeveer 8 km (enkel) van de onderwijsinstelling af woonden, deden ze de dagelijkse verplaatsingen per fiets. Wij hadden geen recht op een studiebeurs en ik weet niet hoeveel het tegenwoordig kost om te studeren.

    Een andere kost die jij niet meerekent en die in vele gevallen toch wel nodig is, is de kost voor orthodontie. Met een beetje geluk hebben jouw kinderen dat later niet nodig maar voor onze kinderen was het wel nodig en aangezien ze niet veel in leeftijd verschillen, hebben we meerdere jaren voor beide kinderen terzelfdertijd kosten gehad voor orthodontie en dat is behoorlijk duur. Achteraf zijn wij en vooral zij heel blij dat we de financiele moeite gedaan hebben om hen een mooi gebit te geven.

    Een kind meer in huis brengt ook meer energiekosten met zich mee : meer verwarmen, meer wassen, meer strijken, meer water opwarmen voor bad of douche, meer gsm's die opgeladen moeten worden, meer pc's die aanstaan.....Allemaal misschien te verwaarlozen bedragen maar eens ze terug het huis uit zijn, voel je echt een daling in al die kosten.

    Onze oudste is momenteel zwanger van het derde kindje. Aangezien het leeftijdsverschil met de 2 andere kinderen, had ze zo goed als de volledige baby uitzet van de twee andere kinderen al verkocht via tweedehandssites. De kleren heeft ze wel allemaal bewaard ttz die staan hier op onze zolder gestockeerd maar aangezien 'dit' kindje geen jongen is, zal een groot deel van de kleren niet opnieuw kunnen gebruikt worden. Via 'gratis af te halen' en de één of andere 'weggeefhoek' (k geloof dat dat iets op facebook is) heeft ze een volledige baby uitzet voor zo goed als geen geld bij elkaar gekregen. De babykamer is al ingericht, volledig met gekregen spulletjes en het ziet er echt heel leuk uit met frisse kleurtjes. Je kan een baby uitzet zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wil.....In de kringloopwinkel kun je ook vaak mooie spulletjes kopen voor heel weinig geld en i de soldenperiode doen zelfs de kringloopwinkels mee aan afprijzingen.....

    Aangezien zij en haar man nogal 'groen' zijn, gaan ze wasbare luiertjes gebruiken : een deel kreeg ze gratis via via en ik heb er nog een aantal bijgemaakt op model van een (tweedehandse) kiddybips luier. Mijn genaaide luiertjes zijn volledig uit gerecykleerd materiaal. Flanellen lakens verslijten niet aan de randen en van meerdere familieleden kreeg ik 'afgedankte' flanellen lakens. De randen vna die lakens waren nog en perfecte staat en groot genoeg om luiertjes mee te maken. Toekomstige kleindochter heeft al een ganse collectie wasbare luiertjes in allerhande kleuren en motiefjes (van bloemetjes, geometrische motieven tot ruitjes en sprookjesfiguren). De luiertjes hebben enkel een aantal meter elastiek, een aantal m velcro , veel tijd en een heleboel 'omaliefde' gekost..... liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je uitgebreide reactie en je tips!
      - Het spaarbedrag is inderdaad een tikfout geweest. Zie opmerking onder 'Op weg naar zelfvoorziening'. Dat totale bedrag zou voldoende moeten zijn om de studie te betalen. Ik ga er wel vanuit dat onze kinderen tegen die tijd ook zelf wat bijdragen met bijv. een bijbaantje.
      - Ik heb niet de intentie gehad om volledig te zijn, hoor! Ik besef goed dat iedere leeftijdscategorie weer z'n eigen uitgaves kent en dat kinderen over het algemeen alleen maar 'duurder' worden. Onze dochter van 4 (geen luiers, 'gratis' naar school) is wat dat betreft nu even heel goedkoop. Daarom willen we ook actief vaart gaan maken met het aflossen van de hypotheek zodat die lasten in ieder geval beetje bij beetje omlaag gaan.
      - De kringloopwinkel is een goed idee! Ik wilde daar sowieso nog eens langsgaan maar het komt er maar niet van... Heb nu verlof dus tijd genoeg.
      - Ik ga me eens verdiepen in wasbare luiers! Op het moment dat ik weer ga werken wil ik er m'n oppas, denk ik, niet mee 'lastig' vallen maar voor de dagen dat ik thuis ben is het voor ons misschien een goed alternatief. Grofweg berekend, gaat bijna de hele kinderbijslag op aan luiers (in het geval van wegwerpluiers).

      Verwijderen
  3. Het sparen levert € 19.597,- op als ze 18 jaar zijn, uitgaande van een spaarrente van 2%.
    Zit inderdaad een reken of typefoutje :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, ik heb dus deze site gebruikt om het uiteindelijke bedrag te berekenen: http://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/eindkapitaal.html maar ben wel uitgegaan van een spaarrente van 1,2 % (we zitten nu op 1,3 % voor onze dochter). Maar als ik daar 2 % invoer komt ik nog een stuk lager uit. Nou ja, hoe dan ook, het kan dus nog positiever uitpakken!

      Verwijderen
    2. O wacht, die € 1.600,- moest uiteraard sowieso € 16.000,- zijn, dat was een tikfoutje!

      Verwijderen
  4. hier schoof de babykamer gewoon door vand e oudste naar de jongste. erg fijn. vrij neutrale kamer gelukkig, aangezien de eerste een meid was en de 2e een jongen. dochter schoof door naar de vrije kamer, waar we toen een meidenkamer van maakte, maar wel neutraal qua behang, in de hoop dat ze er 10 jr mee vooruit kan ;) en nu is zoontje net 2 en heeft voor het eerst een jongenskamer ipv neutraal met meisjesaccenten :p en dan nog vrij simpel, wel nog met zn babymeubels, want hij slaapt nog prima in zn ledikant. pas later gaan we kijken voor een ander bed en bijpassende kasten enz al krijgt hij eerst het kleuterledikant van dochter (zij gaat eind dit jaar over op een groot bed, het kleuterledikant hadden we gekregen, anders had ik geen extra tussenformaat bed gekocht)

    weinig kosten aan de kamers gehad dus gelukkig :)

    verder goed bezig denk ik. de kosten goed op een rijtje :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het babykamertje van m'n dochter was al verkocht. Destijds nog een goede prijs voor gehad. Als commode gebruiken we nu de bekende ladekast van IKEA die we toch al hadden staan. Verder direct een goede/grote kledingkast aangeschaft die jaren en jaren mee kan. Ledikantje voor een klein prijsje van Marktplaats. Qua meubels niet veel geld uitgegeven. Wel meer aan verf/behang/decoratie... Dat is echt een zwakke plek van mij ;-).

      Verwijderen
    2. ja als er meer tijd tussen zit, dan heb je de babykamer niet meer idd. bij onze kids zit er maar 2,5 jr tussen.
      en als t geld ervoor is, dan lekker genieten van je mooi ingerichte babykamer.. ? :)

      Verwijderen
  5. ook wel eens leuk om te berekenen wat je zelf kost, als percentage van het gezinsinkomen. Tot nu toe ben ik duurder dan mijn kind :-) . Het enige verschil is eigenlijk dat ik ook nog wat opbreng, en niet alleen wat kost.

    neemt niet weg dat het verstandig is te kijken naar (aankomende) kosten en waar besparingen mogelijk zijn.

    Groetjes
    Pukkie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een leuk idee! Ook interessant om eens uit te splitsen wat van de huishoudelijke uitgaven naar mijn man, mijzelf of mijn kind(eren) gaat.

      Verwijderen
  6. Wij zijn gezegend met drie jongens. Leuk maar vooral heel praktisch! Kleding, beddengoed, speelgoed, alles schuift door! De uitgaven aan kleding houd ik per persoon bij. Alleen verjaardagen zijn wat lastiger, daarom hebben we voor jongste geld gevraagd en dat op zijn spaarrekening gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met de komst van de tweede. Spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen