maandag 20 juli 2015

Koken zonder pakjes en zakjes - Pizzadeeg!

Schandalig lang geleden dat ik een bericht postte! Inmiddels is het zomervakantie en met een baan in het onderwijs kan ik daar dan ook echt zes weken van gaan genieten ;-). Naast het opruimen en schoonmaken (ik kan daar echt van genieten in de vakantie!) blijft er nog genoeg tijd over om hier weer wat meer te gaan posten.

Aan de rechterkant van mijn blog vinden jullie de meest populaire berichten terug. Met stip op 1 staat daar mijn bericht over 'koken zonder pakjes en zakjes'. Het wordt tijd om daar een vervolg op te geven! Omdat sommigen van jullie bij mijn vorige bericht al vroegen naar het recept om zelf pizza te maken, hoop ik dat vandaag te plaatsen. In de toekomst hoop ik regelmatig een recept te plaatsen van wat ik hier thuis veel maak en wat je uiteraard met basisingrediënten kunt maken en wat daarnaast ook nog heel voordelig is.


Wat heb je nodig?

  • 250 gram bloem
  • 1/2 theelepel zout
  • 1/2 zakje gist (Dr. Oetker)
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 150 ml lauw water

Wat moet je doen?

  • Meng alle droge ingrediënten met elkaar en voeg daarna de olijfolie toe
  • Voeg geleidelijk het water toe en roer het (bijv. met een houten lepel) tot een deegbal
  • Kneed de deegbal tot het een soepel deeg is 
  • Doe het deeg in een kom en dek het af met een vochtige theedoek. Laat het op een warme plek minimaal twee uur rijzen
  • Hierna het deeg nog even kneden en vervolgens met de deegroller uitrollen. Met deze hoeveelheid deeg kun je twee ronde pizza's maken of (dat doe ik meestal) één plaatpizza.
  • Bestrijk het deeg met tomatensaus (ik post binnenkort 'mijn' recept), beleg met groenten naar keuze en bak de pizza af. Ik doe dat zo'n 7/8 min. op 280 C (onderin de oven!). 

Overige opmerkingen
  • Je kunt de hoeveelheden verdubbelen en een portie invriezen. Gelijk na het mengen één deel invriezen. Na het ontdooien verder laten rijzen. 
  • Men zegt dat het geheim van een lekker, luchtig deeg in de kneedtijd zit. Hoe langer hoe beter dus! Als je zoals ik een keukenmachine hebt met een goede deeghaak, kun je die het kneden over laten nemen. 
  • Een plaatpizza is een pizza die je maakt op de bakplaat van je oven. Ik knip daarvoor altijd eerst een stuk bakpapier op maat van mijn bakplaat, rol vervolgens het deeg uit tot de grootte van het bakpapier en leg het vervolgens erop. De pizza blijft dan, na het bakken, nergens aan kleven en is op het bakpapier makkelijk in stukken te snijden.
  • Sommige ovens kunnen tot ca. 250 C verwarmd worden. Afbakken op die temperatuur kan uiteraard ook; het duurt alleen langer. De 'echte' pizzabakkers bakken pizza's af op temperaturen van ruim 300 C. Hoe warmer hoe beter dus. Onderin de oven afbakken is belangrijk omdat op die manier de bodem extra warmte krijgt en niet vochtig blijft door de groenten die erop liggen. Voeg sowieso niet té (veel) natte groentes toe.
  • Qua groentes begin ik zelf altijd met een ui in ringen. Daarnaast maak ik veel gebruik van courgette, champignons en paprika maar uiteraard zijn er heel veel mogelijkheden. Veel ingrediënten is lang niet altijd lekkerder... Qua kruiden maak ik altijd gebruik van oregano.
  • Je kunt de pizza gezonder maken door speltmeel te gebruiken. Dit is uiteraard wel een stuk duurder maar het recept kun je één op één gebruiken. Je hebt hoogstens wat meer water nodig. Gezonder maken kan ook door bijv. 50 gram bloem te vervangen door volkoren tarwemeel.

Kosten van deze pizzabodem
Uitgaande van de bedragen bij de AH (de winkel waar ik onze boodschappen haal) kom ik tot de volgende kosten (uiteraard ongeveer...)

250 gram bloem (AH Basic) =  € 0,08
1/2 zakje gist (Dr. Oetker) = € 0,08
ca. 40 ml olijfolie (AH Basic) = € 0,18

Bodem kost dus = € 0,34. Laten we voor het gemak € 0,40 rekenen, inclusief water en zout. Ruim genomen, dan kan het alleen maar meevallen ;-). Er zijn ook recepten die de olijfolie weglaten. Ik heb het nog nooit gedaan maar het is wél een goedkope optie.

Ter vergelijking... Je kunt bij Albert Heijn twee kant-en-klare pizzabodems kopen (wel met tomatensaus erop) voor € 2,99! Er is ook een Koopman Mix voor Italiaanse pizza te koop voor € 0,83. Nooit begrepen waarom iemand dát zou willen kopen want daar moet je vervolgens nog bijna alles zelf aan toe voegen.

Volgende keer een recept over pizzasaus en uiteraard dan ook de kosten op een rij!

Bakken jullie wel eens zelf pizza? Hebben jullie nog tips en opmerkingen? 

Mijn eerste, zelfgebakken pizza (uit 2011)

4 opmerkingen:

  1. Wij maken onze pizza's altijd zelf. Hebben ook een bakplaat voor pizza in de oven liggen. Voor de tomatensaus gebruik ik altijd een recept van Jamie Oliver. Is wel wat werk, maar de saus is erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak dit deeg ook altijd zelf, ongeveer op deze manier, maar dan met de broodbakmachine! Werkt echt als een tierelier. Dan is het met stroom misschien iets duurder, maar het mislukt nooit, dus ik hoef nooit wat weg te gooien. Ik maak meestal voor 6 pizza's en vries de bollen die ik nog niet nodig heb in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. waar laten jullie het deeg rijzen? moet op een warme plek, maar wat is een warme plek??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een plekje op de vensterbank in de zon. Wij hebben vloerverwarming, dus als die 's winters aan staat, zet ik de kom gewoon op de grond. In de zomer is de gewone kamertemperatuur al best aardig om het deeg goed te laten rijzen.

      Verwijderen