woensdag 11 november 2015

Waar werk ik nu eigenlijk voor? - Vervolg

Wat leuk, ik ontving heel wat reacties op mijn eerste bericht over wat ik nu eigenlijk netto op een dag verdien. Jullie hebben me geïnspireerd om hier een vervolg op te plaatsen. Er zijn nog wat vragen die het waard zijn om te beantwoorden! Zo is het inderdaad ook heel zinvol om een uurloon te berekenen en er zijn nog wat zaken over het werken in het (basis)onderwijs die ik met jullie wil delen.

Uurloon
Sinds dit schooljaar geldt er een nieuwe CAO in het onderwijs. Eén van de consequenties is dat alle werktijdfactoren concreet omgerekend worden in uren zodat iedereen weet waar je voor betaalt krijgt. Een groot gedeelte van die uren worden gevuld met het staan voor de klas en het voorbereiden en het nakijkwerk. Daarnaast blijven er uren over voor scholing, het plaatsnemen in commissies die zaken organiseren binnen de school en ook de (contact)avonden waarop je verwacht wordt. Officieel zijn die avonden dus wel inbegrepen in het salaris. In de praktijk werkt dat minder omdat je niet om half 4 naar huis gaat omdat je 's avonds weer verwacht wordt terwijl er nog nakijkwerk ligt en er voorbereid moet worden.

Ik heb een werktijdfactor van 0,5540. Met behulp van de site www.onderwijssalaris.nl van de AOB (Algemene Onderwijsbond) kun je makkelijk het aantal uren en je salaris berekenen. Ik kom dan op een totaal van 22 uur per week. Uitgaande van 94 werkdagen komt dat op ca. 9,3 uur per werkdag.
Mijn uurloon komt op: € 210,- : 9,3 uur =  € 22,60 per uur (afgerond). 
Zonder de extra's maar dus gerekend met m'n 'gewone' maandloon kom ik op een uurloon van  € 20,50. Dat bedrag klinkt heel aardig maar ik heb zelf te weinig kijk op de markt om dat goed in te schatten.

Wat ook nog belangrijk is om te vermelden is het feit dat je in het onderwijs ieder jaar een schaal omhoog gaat. Dat gaat in het geval van een full-timer om zo'n € 40,- / € 50,- per jaar erbij (maandelijks). Ik werk nu 12 jaar dus ben, ondanks dat het niet hard gaat, toch ieder jaar wat gestegen. Over 12 jaar gezien is dat toch best aardig wat per maand. Daarnaast ben ik leidinggevende aan de groepen 5 t/m 8 in onze school en zit daarom in de zgn. LB-schaal (anderen in de LA-schaal). Deze schaal is nog niet zo lang geleden ingevoerd zodat er wat meer carrièreperspectief zou zijn voor leerkrachten. Het verschil tussen de LA- en LB-schaal is alleen erg klein. Netto verdien ik nu € 50,- meer dan dat ik nog in de LA-schaal had gezeten.

Werken in het basisonderwijs
  • In het onderwijs kennen we 12 vakantieweken (= 60 dagen) en nog een paar extra vrije dagen. Dat geldt voor iedere werknemer, fulltime of parttime. Voordeel is dat je met schoolgaande kinderen op dezelfde momenten vrij bent. Nadeel is dat je zelf geen vakantiedagen in kunt plannen of je moet onbetaald verlof opnemen.
  • Daar staat tegenover dat een werkweek zo'n 43 uur telt om deze vakantiedagen a.h.w. te compenseren. In de nieuwe CAO wil men naar een werkweek van 40 uur (i.v.m. de werkdruk in het onderwijs) maar dat betekent wel dat er dan vakantiedagen afgaan. Je moet jaarlijks hetzelfde aantal uren blijven maken. 
  • Na vijf jaar nullijn, worden de salarissen eindelijk weer eens verhoogd met 1,2 %.
  • Een full-timer hoort twee uur per week te besteden aan professionalisering, een parttimer in verhouding met de werktijdfactor. Scholing is dus heel belangrijk in het onderwijs omdat 'de leraar de sleutel is'. 
  • Jufs en meesters die 'vroeger' (nu?) gelijk met de kinderen naar huis gingen, dat is er echt niet meer bij als men de CAO juist hanteert. Iedere collega moet de uren waar hij/zij voor betaalt krijgt verantwoorden. 
  • In het basisonderwijs zijn er zeker zo'n tien avonden per jaar dat je ook aan het 'werk' bent. In mijn geval zijn dat contactavonden met de ouders, contactavond met het bestuur, thema-avond met ouders etc. Sinds de nieuwe CAO mag je die uren verwerken in je zgn. taakuren (uren die je over hebt na het lesgeven, voorbereiden, nakijken). Dat is fijn maar in de praktijk lang niet altijd haalbaar. Ik kan niet m'n werk om 4 uur laten liggen omdat ik 's avonds ook weer aan de bak mag. De kinderen hebben de volgende dag ook weer recht op een juf die weet welke leerling wat nodig heeft en die goed voorbereide lessen kan geven.

3 opmerkingen:

  1. Knap, je verdient het dubbele van mij. Ik heb duidelijk een verkeerde keuze gemaakt.
    Ik moet zeggen dat ik nu ook de prijzen van logopedie beter begrijp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als gastouder is mijn inkomen erg wisselend.. een vast bedrag van 20 euro per uur teken ik voor ;) heb vaak maar 1 of 2 opvangkids tegelijkertijd a 5 euro per uur...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen