maandag 20 juni 2016

Kinderopvangtoeslag en onze hypotheek(rente)

De afgelopen jaren hebben wij altijd een gastouder gehad die niet aangesloten was bij een gastouderbureau. We betaalden haar contant en zij gaf dit bedrag weer op aan de Belastingdienst als inkomen. De eerste jaren rekende ze € 30,- voor een volledige dag maar de laatste twee jaar betaalden we € 40,- per dag waarbij we dus geen recht hadden op kinderopvangtoeslag. Gelukkig past onze (schoon)moeder ook een dag gratis op en hebben we door mijn werk in het onderwijs 'maar' 40 weken per jaar opvang nodig, maar toch...

Onze nieuwe gastouder is wél aangesloten bij een gastouderbureau en dat betekent dat wij vanaf september voor het eerst recht hebben op kinderopvangtoeslag. In ons complete arbeidsverleden hebben we nog nooit recht gehad op welke toeslag dan ooit, maar nu kon ik toch echt gaan inloggen op www.toeslagen.nl ;-).

De kinderopvangtoeslag wordt berekend aan de hand van ons verzamelinkomen. Het verzamelinkomen is het inkomen met alle aftrekposten daarvan af getrokken. In veel gevallen is de betaalde hypotheekrente dan een belangrijke aftrekpost. Des te meer hypotheekrente je betaalt, des te groter is de aftrekpost en dus des te lager het verzamelinkomen. Hoe lager het verzamelinkomen, des te meer kinderopvangtoeslag je krijgt...

In ons geval is de betaalde hypotheekrente onze grootste aftrekpost. In 2015 verdienden we gezamenlijk meer dan €70.000 bruto maar we betaalden € 10.632,- (!!!) aan hypotheekrente. Dat betekent dat we die € 10.000 konden aftrekken van ons inkomen en een verzamelinkomen overhielden van zo'n € 60.000,-. We trokken verder nog wat studiekosten en giften af maar dat viel in het vergelijken bij de af te trekken hypotheekrente.

Hieronder zien jullie een stukje van de tabel met de inkomensschalen en de toeslagen waar je recht op hebt. Ik laat dat gedeelte zien waar ons inkomen en verzamelinkomen in terug te zien is.






















Ons bruto inkomen zou in de schaal € 69.465,- - € 72.326,- vallen en we zouden dan recht hebben op 56.7 % teruggave van de opvangkosten. Door de hypotheekrente af trekken, vallen we echter in de inkomensgroep van € 58.027,- - € 60.884,- en krijgen we 67.6 % terug. Dat scheelt toch ruim 10%! Het is dat wij maar één dag betaalde opvang nodig hebben voor 1 kind maar als we meer opvang nodig zouden hebben, zou dat best aantikken...

Heel erg leuk dus, die lage hypotheekrente en heel vervelend dat die van ons nog zo hoog staat (bijna 6 % over zo'n € 170.000,-) maar hier hebben we dan toch maar een (klein) voordeeltje te pakken (even los van het feit dat een hoge rente voor een spaarhypotheek sowieso niet gek is). Mensen die dus hun hypotheek oversluiten en daardoor minder hypotheekrente hoeven te betalen, zien hun voordeel verminderen als ze ook nog recht op toeslagen hebben omdat hun verzamelinkomen hierdoor stijgt.

Heb jij recht op toeslagen? Wat vind je van dit 'systeem' waarin huurders benadeeld lijken te worden?

13 opmerkingen:

  1. Nooit geweten dat je de hypotheekrente mag aftrekken van de inkomsten voor je kinderopvang toeslag! Hoe doe je dat dan? Waar kun je die aftrekpost opgeven op toeslagen.nl??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nooit geweten dat je de hypotheekrente mag aftrekken van de inkomsten voor je kinderopvang toeslag! Hoe doe je dat dan? Waar kun je die aftrekpost opgeven op toeslagen.nl??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het klinkt bijna als een argument om maar lekker veel hypotheekrente te betalen.... maar... zo bedoel je het vàst niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @daantje dat gebeurt al automatisch als je je verzamelinkomen doorgeeft op je toeslagensite. Niet dus nog eens extra je rente hiervan aftrekken.

    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad, en zo kan het gebeuren dat je een stukje hypotheek aflost, maar onder de streep je maandlasten ziet stijgen, doordat je minder opvangtoeslag krijgt! Voor een voorbeeld, zie hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben sowieso tegen welke vorm van toeslag of (rente) aftrek dan ook! Ja, ik heb een hypotheek. Ja, ik heb kinderen en nee ik ben niet schatrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hebben jullie de eerste gastouder ook opgegeven bij de belastingdienst?
    De kans dat ze daar moeilijk over gaan doen is klein, maar er kunnen wel vragen over gesteld gaan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard niet omdat zij geen geregistreerde gastouder is. We hebben dus ook geen kinderopvangtoeslag ontvangen. Wat bedoel je met 'vragen stellen'? Waarover?

      Verwijderen
    2. dan is ze officieel ook geen gastouder lijkt mij.. heeft ze wel haar ehbo voor kinderen ?? opleiding ?? mag ik vragen waarom je voor een niet geregistreerde gastouder hebt gekozen ? (ben zelf gastouder.. bedoel het niet veroordelend maar juist nieuwsgierig!!! )

      Verwijderen
    3. Nee, ze is ook niet officieel een gastouder maar ze past wél op kinderen ;-). Het is een moeder die ik via mijn werk (school) ken. Ze paste al eerder op kinderen van mijn collega's en ik had kinderen van haar in de klas dus ik wist 'wat voor vlees ik in de kuip had'. Toen ik zwanger was van onze eerste, was dit voor mij een makkelijke en fijne optie. Heb toen eigenlijk niet eens nagedacht over 'officiële' opvang. Ik weet niet of de EHBO voor kinderen heeft maar ze heeft wel 6 eigen kinderen opgevoed dus ik had en heb daar alle vertrouwen in. We hebben dan ook 7 jaar lang nooit één conflict o.i.d. gehad en de opvang is altijd goed gegaan.

      Verwijderen

  8. Wij bieden leningen met 3%, bieden wij schuld consolidatie leningen, business lening, persoonlijke lening, autoleningen, hotel leningen, student lening, persoonlijke lening Home herfinancieren leningen, voor meer informatie Email: (trustenquiry05@gmail.com)
    ----------------------------------------------------------------------------

    We offer loans with 3%,we offer Debt consolidation loans, business loan, Private loan,car loans, hotel loans, student loan, personal loan Home Refinancing Loans,For more details Email: ( trustenquiry05@gmail.com )

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aanbieding van snelle financiële hulp.

    Dit jaar is de rente op onze hypotheek afgenomen. We hebben onze participatie teruggebracht tot 2% gedurende 10 jaar. Voorheen was dit 3,7%.

    E-mail: Rolandgadner@outlook.de
    E-mail: info@creditfinance-bank.com
    Whatsapp-nummer: +33784505888
    Website: https://www.creditfinance-bank.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goede dag, ik ben nu super blij omdat ik zojuist mijn lening van € 69.000 heb ontvangen van dit goede bedrijf - LAPO. Doe er goed aan om contact met hen op te nemen als u een snelle lening nodig heeft. Neem nu contact met hen op via deze e-mail: (lapofunding960@gmail.com) of WhatsApp: +447883183014

    BeantwoordenVerwijderen